Bez kategorii

Rejestracja pojazdu zabytkowego – o czym warto wiedzieć?

Rejestracja samochodu zabytkowego to czynność, która swoim nadmiernym zbiurokratyzowaniem może odrzucać. Tak naprawdę, sytuacja nie jest aż tak skomplikowana, zwłaszcza jeśli chcemy zarejestrować współczesne auto. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja jeśli nasze auto spełnia kryteria pojazdu zabytkowego – wtedy kryteria są znacząco inne. Co zatem musi cechować pojazd, aby można było go nazwać zabytkowym? Jak nie trudno się domyśleć, głównym kryterium jest wiek – taki pojazd musi mieć co najmniej 25 lat. Co więcej, musi to być model, który już od minimum 15 lat nie jest produkowany – ma to wyeliminować pojazdy które mimo zaawansowanego wieku niewiele się różnią od tych, które wciąż są produkowane (a w praktyce przykładowo uniemożliwia zarejestrowanie popularnego niegdyś Poloneza jako pojazd zabytkowy, podczas gdy bez problemu możemy to zrobić w przypadku „dużego Fiata”, czyli Fiata 125p, możliwa jest też rejestracja pojazdu zabytkowego Warszawa). Ostatnim z kryteriów jest kwestia oryginalności. Naturalna dla każdego pojazdu jest konieczność wymiany niektórych części co jakiś czas – czy chodzi o zwykłe zużycie eksploatacyjne, czy też chodzi o jakieś drobne kolizje lub inne uszkodzenia.
rejestracja samochodu zabytkowego
O ile mówimy o stosunkowo nowym pojeździe, gdzie dostępność części (czy to nowych, czy też używanych) jest duża, to zupełnie inaczej wygląda sytuacja aut, które nie są produkowane już od dawna, co w praktyce oznacza że dostępność części zamiennych dla nich z każdą chwilą spada. Oczywiście często istnieją zamienniki oryginalnych części, natomiast osoby obdarzone smykałką do prac technicznych mogą być w stanie dopasować niektóre części z innych modeli aut tak, aby pasowały do naszego. Niestety takie działanie może oznaczać, że nasz pojazd straci możliwość bycia zarejestrowanym jako pojazd zabytkowy o taki pojazd musi bowiem być oryginalny w 75 procentach. W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest odejście od wymogu wieku.