Bez kategorii

Tunel La Manche w pigułce

Pod Cieśniną Kaletańską – najwęższym odcinkiem kanału La Manche przebiega tunel, który na głębokości średnio 55 m tworzy połączenie Wielkiej Brytanii i Francji. Ogromne komplikacje polityczne, finansowe i wojenne sprawiły, że tunel, który miał powstać prawie dwieście lat wcześniej powstał dopiero w 1990 roku, a do użytku został oddany dopiero w listopadzie roku 1994.

Dane techniczne

Tunel La Manche ma długość około 50 km, a przejazd pociągiem zajmuje tylko 35 minut. Przez tunel przejeżdżają składy towarowe z samochodami ciężarowymi, które kursują pomiędzy Brukselą, Londynem a Paryżem. Średnica części przewozowej wynosi około 7,5 m, a tunelu serwisowego prawi 5 m. Głębokość obu nitek transportowych wynosi od 45 do 70 m głębokości. Pociągi w tunelu poruszają się z szybkością 160 km/h. Tunel łączy ze sobą francuskie Coquelle i brytyjskie Folkestone.

tunel la manche

Dawniej

Komunikacja między Francją a Wielką Brytanią drogą wodną zajmuje ponad dwie godziny promem, tak więc tunel znacznie skrócił czas podróży między tymi dwoma, dosyć niechętnymi wobec siebie miejscami.
Francja i Wielka Brytania nie pałają do siebie sympatią i wszelkie początkowe problemy z budową tunelu pod kanałem La Manche wynikały właśnie z niechęci i braku zaufania do drugiej strony. Testowe na początku odwierty były kilkukrotnie wstrzymywane. Na początku przez nieufność Brytyjczyków do francuskiej armii – nawet mimo propozycji ustawienia po środku tunelu specjalnej straży pilnującej porządku. Później podczas pierwszej wojny światowej z podobnych powodów. Wreszcie budowa nieznacznie ruszyła, ponieważ Brytyjczycy zobaczyli w tym szansę na eskortowanie rannych żołnierzy i łatwe transportowanie dodatkowych sił militarnych.

W końcu ze względów politycznych budowa została zatwierdzona, a komunikacja między tymi dwoma państwami przebiega bezproblemowo i co najważniejsze, bezkonfliktowo.

Jednym z problemów, które w najbliższym czasie mogą się pojawić są konsekwencje Brexitu, który może spowodować czasowy paraliż komunikacji tunelowej poprzez kontrole celne.